Dojazd, komunikacja

Głównymi trasami dojazdowymi w Tatry są od polskiej strony szosa krakowska (d. 1) oraz linia kolejowa przez Chabówkę (d. 3). W Tatry Słowackie dojeżdża się z Polski autobusami—z przesiadaniem w punktach granicznych: na Łysej Polanie z d. 65 na d. 100, w Chyżnem i Chochołowie z d. 2 na d. 200. Istnieje też bezpośrednia linia autobusowa łącząca Zakopane z Łomnicą Tatrzańską i Popradem (w sezonie 5 kursów dziennie), na której przejazd opłaca się w całości w złotówkach, przy drodze powrotnej zaś — w całości w koronach. Poruszanie się wzdłuż podnóży Tatr ułatwiają lokalne linie autobusowe z głównymi węzłami w Zakopanem, Starym Smokowcu, Liptowskim Mikułaszu, Trzcianie, a obecnie także Niżnej. Ważną rolę spełnia tu też słowacka kolejka elektryczna (d. 101). Ruch samochodowy i motocyklowy jest na obszarze Tatrzańskich Parków Narodowych w zasadzie wzbroniony. Otwarte są tylko następujące drogi lub odcinki dróg: d. 10 do Kuźnic, d. 25 do Hucisk, d. 65 do Włosienicy, d. 129 na Siodełko, d. 188a w wylot Dol. Raczkowej, d. 193 w Doi. Żarską, d. 200 w Dol. Rohacką (wraz z nową d. 207 pod Rohacze). Drogi 144 i 153 bywają okresowo udostępniane za opłatą. W punktach końcowych znajdują się parkingi lub placyki postojowe. Na 2 szczyty tatrzańskie wyjechać można z pomocą kolejek linowych — są to Kasprowy Wierch (d. 60) i Łomnica (d. 122). Kolejki terenowe umożliwiają wjazd na Gubałówkę (d. 15) i na Siodełko (d. 128), bywają też czynne w lecie niektóre wyciągi narciarskie (np. na Łomnicką Grań czy na grzbiet Soliska). Szczegółowych informacji komunikacyjnych zasięgnąć można na dworcach PKP lub w PBP „Orbis“ w Zakopanem.

Author: bingobongo.pl