Droga pod Reglami I

Zwano ją niegdyś Drogą Żelazną, łączyła bowiem hutę kuźnicką z kopalniami Tatr Zachodnich i „hamrem“ w Doi. Kościeliskiej (przewóz rud, węgla drzewnego, surówki). Już w 1 poł. XIX w. służyła turystom, należąc do „najcelniejszych spacerów“ w okolicy Zakopanego. Droga trzyma się poziomu 900 m i jest otwarta dla „fiakrów“ oraz sanek góralskich. Do wylotu Doi. Małej Łąki 6,3 km, 1,45 godz. Bez znaków. Z centrum Zakopanego d. 10 do przyst. PKS „Murowanica“. Stąd 100 m z powrotem w dół i przed parkanem willi „Księżówka” w lewo, ku zach., podnóżami lesistej Krokwi (1378 m), pod którymi leżała kiedyś Capkowa Polana. Po prawej stronie przebudowany niedawno stadion sportowy COSTiW. 0,5 km wylot Doi. na Capki. W zboczach nieczynny od r. 1934 kamieniołom wapienia numulitowego. 1 km (13 min.) skocznie narciarskie. Najpierw Mała połączona z Średnią, dalej Wielka, zw. Wielką Krokwią (opis d. 5d). „Koronę” jej stadionu obchodzimy dużym lukiem od pn. Do centrum wiedzie stąd d. 5d. Na Polanie Stopkówce, którą dalej mijamy, zimą prowadzona jest nauka jazdy na nartach. 2 km (30 min.) Doi. Białego (910 m). Droga pod Reglami wgłębia się w jej wylot wydatnym kolanem (w jego łuku góralski bufet). W dolinę wiedzie d. 22b. Wędrujemy teraz podnóżami pn. ramion Sarniej Skały (1377 m). Na zboczach piękne lasy, głównie jodłowe, ku pn., jak pisze L. Zejszner w r. 1849, „owe niezrównane widoki, jeden piękniejszy od drugiego”. 2,5 km wylot V-kształtnej do linki Spadowca, liczącej 0,33 km2 powierzchni a nazwę biorącej od płytowego progu wapiennego 15 m wysokości, z którego spada mała siklawa. W głębi dolinki ocalały piękne partie 200-letniego lasu bukowego. 13,3 km Dol. ku Dziurze (897 m — od „Murowanicy” 45 min.). W głąb dolinki wchodzi d. 21. Dalej przy naszej drodze sączy się nikłe źródełko siarkowodorowe. 3,7 km (55 min.) wylot Doi. Strążysk (896 m). Potok, za nim 18c restauracja „Roma”. Skrzyżowanie z d. 20. Od „Murowanicy” 1 godz. Droga pod Reglami wznosi się nieco i wiedzie odtąd podnóżami rozległego masywu Łysanek (1447 m). Rosną przy niej piękne stare modrzewie i jodły do 3 m obwodu — ładne widoki na wał Gubałówki i Antałówkę z jej nowoczesnym budownictwem wypoczynkowym. 4,1 km z prawej na łące źródło Zimnik (Ziemnik), wypływające wprost z gliniastego tunelu (3 1/sek.). 4,7 km wylot dolinki Suchego Żlebu (0,4 km2). W r. 1926 w tej okolicy umarł ze skrzypcami w ręce ostatni wielki muzyk Podhala, B. Obroch- ta. Wystawiona w r. 1926 przez PTT kapliczka zniszczała (obecnie kapliczka na drzewie). 5,1 km Doi. za Bramką (919 m). Od „Romy” 30 min., od „Murowanicy” 1.30 godz. W lewo odłącza się d. 19b. Z prawej widać Krzeptówkę z zabytkową „chałupą Sabały” (d. 19a). 5,5 km wylot dolinki Małego Żlebu (0,5 km2, w lesie skałki dolomitowe). Droga pod Reglami zmierza ku zach. podnóżami grzbietu Pieronka. Dołem ciągnie się falująca trawą polana Gąsieniców Potok. 3 km wylot Dol. Małe) Łąki (932 m). Od „Romy” 45 min., od „Murowanicy” 1.45 godz. W lewo wiedzie d. 54 w Dol. Małej Łąki, w prawo 100 m do d. 25. Dalszy ciąg Drogi pod Reglami stanowi d. 26.