Przez Antałówkę na Harendę

Szlakiem J. Kasprowicza — przez grzbiet Antałówki, a następnie wśród łąk i zagonów z prześlicznymi widokami na Tatry. 4,5 km, 150 m różnicy wzniesień — 1 godz. (1.15 godz.). Częściowo zn. żółte. Z centrum Zakopanego trasą 5 do Ronda, skąd ul. Balzera do rozdroża na Bystrem (921 m) — 2,5 km, 40 min. (30 min.). PKS. W kierunku pn. wybiega stąd droga na Antałówkę. Przeszedłszy nią 400 m mijamy tzw. Koziniec. Otoczona ogrodem stoi tu słynna **Willa pod Jedlami, proj. S. Witkiewicza, zbudowana w r. 1897 dla pioniera ochrony Tatr, J. G. Pawlikowskiego (1860-1939), uważana przez autora za najbardziej rozwiniętą i najbogatszą w formy budowlę w stylu zakopiańskim. Budynek jest ozdobny w każdym detalu. Uwagę zwraca podobny do werandy „przyłap” w narożu, skłony potężnego dachu przerywają otwory „wyględów”. Długie lata mieszkał tu syn Pawlikowskiego, Jan Gwalbert Henryk (1891-1962), autor „Bajdy o Niemrawcu” (1928) i pierwszy mąż poetki M. Jasnorzewskiej- Pawlikowskiej. Obecnie mieści się tu oddział Muzeum Tatrzańskiego. Droga wchodzi dalej między domostwa Antałówki (Antołówki) — willowego osiedla letniskowego, słynącego z widoków na Tatry. Na uwagę zasługuje willa „Witkiewiczówka”, zbudowana w 1. 1903-04 wg projektu wybitnego architekta J. Witkiewicza (bratanka Stanisława). W willi „Lanca” mieściła się w 1. 1923-36 Robotnicza Spółdzielnia Turystyczno-Wypoczynkowa „Gospoda Włóczęgów”, w której mieszkiwał m. in. poeta W. Broniewski (tablica pamiątkowa 1967). Wprost z Zakopanego. D. 8 do „Złotego Rogu”. (W prawo ul. Chałubińskiego dojść można do „Pałace”.) Za mostem na Bystrej d. 8b skręca w lewo (przy niej po prawej ośrodek MOSTiW „Tatry”, oparty o odwiercone źródło cieplicowe). Nasz szlak wiedzie wprost w górę stromą ścieżką — obok domu ZNP „Modrzejów” i sanatorium pocztowców, dawniejszego pensjonatu „Sanato” (proj. E. Wesołowskiego). Po lewej nowoczesne *domy wypoczynkowe, o poziomych, przylegających do stoku sylwetach. W zimie na zboczach „szkółki” narciarskie. Goły wierzchołek Antałówki (941 m) mijamy od prawej (*widoki). Do drogi grzbietowej d. dochodzimy obok willi „Śmigło”, w której mieszka i pracuje czołowy ekspert w sprawach Tatr, W. H. Paryski. Z centrum 2 km — 45 min. (135 min.). Droga znakowana żółto wiedzie z Antałówki ku pn. wsch. szerokim 13c płaskim grzbietem. Z obu stron leżą pola, pocięte w wąskie paski zagonów, między którymi ciągną się usypane z wyorywanych kamieni miedze. Gleba jest płytka, a wczesne śniegi przeszkadzają w zbiorze płonych owsów i „grul”. Z prawej ciągnie się rozrzucona wieś Olcza, z lewej pozostaje niewysoki Bachledzki Wierch (904 m). Szlak obniża się teraz bardziej, przecina szosę (d. 1) i przez mostek na Zakopiance dochodzi na Harendę. 5 km Harenda (770 m). Z Bystrego 1 godz. (fl.15 godz.), z centrum Zakopanego 1.25 godz. (11.30 godz.). Willa i mauzoleum J.Kasprowicza — zob. d. 12a.